www.PROFIKLUBELEKTROTECHNIKU.cz
Přihlášení / Registrace

Frekvenční startér DE1

Frekvenční startéry – pokroková volba pro ovládání motoru od společnosti Eaton

Frekvenční startér od společnosti Eaton nabízí alternativní technické řešení pro spouštění a řízení pohonů

Rozšiřující se automatizace strojů a rostoucí legislativní požadavky vztahující se k energetické účinnosti vedly k podstatnému zvýšení poptávky po frekvenčních měničích. V tomtéž období si na trhu vybudovala silnou pozici standardní spouštěčová kombinace. Za účelem překlenutí mezery mezi oběma typy spouštění vyvinula společnost Eaton novou třídu zařízení: frekvenční startér.

Elektronická regulace rychlosti otáčení pomocí frekvenčních měničů nabývá stále na důležitosti a pro její použití platí předpis Evropské Unie EC 640/2009, který stanoví při přímém připojení na elektrorozvodnou sít povinnost použít motory s účinností třídy IE3 a od roku 2015 u motorů třídy IE2 použít frekvenční měniče. Znamená to, že zejména u jednoduchých aplikací dochází k rostoucímu odklonu od motorových spouštěčů k frekvenčním měničům.

Výhody spojení spouštěčové kombinacea frekvenčního měniče
Mezi dvěma nejrozšířenějšími metodami spouštěníelektrických motorů existuje zřetelný rozdíl. Na jedné straně máme spouštěčovou kombinacis jednoduchým ovládáním a vysokou spolehlivostí, ale s funkčními omezeními. Frekvenční měnič na druhé straně poskytuje možnost regulaceotáček a řadu dalších funkcí, ale za cenu vyšší složitosti. Přechod k frekvenčním měničům proto pro mnoho uživatelů představuje určitý problém, protože jde o vysoce složité zařízení, které i za normálních okolností vyžaduje komplexní znalosti technologie pohonů.

Společnost Eaton, jako průkopník a jeden z vedoucích specialistů oboru spínání, ochrany a ovládání elektrických motorů, vyvinula novou třídu zařízení, která v sobě kombinuje výhody spouštěčové kombinacea frekvenčního měniče. Takzvaný frekvenční startér lze ovládat stejně jednoduše, jako motorový spouštěč se stykačem, ale přitom nabízí současně možnost regulace rychlosti motoru.

Jednoduchost na první pohled …
Eaton uvádí novou třídu produktu na trh pod názvem PowerXL-DE1 ve dvou rozměrech. Užší verze FS1 má šířku pouhých 45 mm a je ideální pro ovládání motorů do výkonu 1,5 kW. Verze FS2 má dvojnásobnou šířku 90 mm a je navržena pro jmenovitý výkon od 2,2 kW do 7,5 kW. Obě zařízení jsou na první pohled ztělesněním jednoduchosti.

Jejich přitažlivost spočívá v tom, že produkty nejsou vybaveny žádnými tlačítky ani ovládacími prvky. To umožňuje jejich instalaci „rovnou z krabice“, což znamená, že montér musí pouze vybalit produkt, zapojit jej stejně, jako motorový spouštěčse stykačema zařízení je schopné provozu. Skutečnost, že DE1 nevyžaduje žádné nastavení parametrů, znamená snížení pravděpodobnosti chyb při instalaci na minimum a též zkrácení doby vyžadované pro přejímku. Stav zařízení a jeho provozní režim indikují na první pohled tři LED diody.

Kromě jednoduchého zacházení integrovala společnost Eaton do nové třídy zařízení též hledisko spolehlivosti. Provedení frekvenčního startéruzahrnuje schopnost detekovat regenerativní energetickou zpětnou vazbu od motoru a prodloužit tak automaticky dobu doběhu. Koncepce rovněž zahrnuje funkci DC (stejnosměrného) brzdění, a funkci automatického snížení spínací frekvence, což zabraňuje přehřátí startéru. V případě, že závada způsobí vypnutí zařízení, funkce automatického restartu umožňuje zajistit nepřerušený běh motoru. Znamená to, že již nadále není nutný manuální restart a není ohrožena bezpečnost.

Frekvenční startéryjsou z výroby vybaveny vnitřními filtry proti elektromagnetickému rušení (EMC filtry) takže se hodí pro použití jak v průmyslových, tak veřejných elektrorozvodných sítích (kategorie C1, C2, C3) bez nutnosti dalších externích EMC filtrů.

Frekvenční startérymají výjimečné parametry a jsou navrženy pro použití v prostředích s okolní teplotou od -10 do +50oC (se sníženým výkonem do 60oC).Splňují tak požadavky různých aplikací na trhu, pro které dříve neexistovalo ideální řešení. Jedná se např. o aplikace, u kterých nebylo možné použít DOL spouštěč (spouštění s přímým připojením), nebo spouštěč hvězda – trojúhelník, či softstaréra to z důvodu vysokého proudového odběru motoru při spouštění při současném požadavku na zachování krouticího momentu při startu. Tyto požadavky platí i pro manipulaci s materiálem, kdy stroje či drtiče je třeba spouštět po jejich zastavení s plným zatížením. U mnoha jednoduchých aplikací v oblasti transportu jsou normální měniče kmitočtu často předimenzovány, tj. jsou příliš komplikované, příliš nákladné a složité.

Možnosti nastavení: od šroubováku ke vzdálené klávesnici
Frekvenční startérnabízí podstatně více možností, než lze zjistit na prvý, nebo druhý pohled. Zásuvný a univerzální konfigurační modul – DX-EXT-SET – dovoluje operátorovi změnit nejdůležitější továrně nastavené parametry pomocí šroubováku – není nutná klávesnice, software, ani návod k použití. Znamená to, že doby rozběhu/doběhu, ochranu motoru, kmitočet elektrorozvodné sítě a konfiguraci svorkovnice lze ergonomicky nastavit. Po nastavení parametrů pomocí ovládacích prvků na čelní straně může konfigurační modul tuto sestavu parametrů „mechanicky uložit“ a poté přímo přenést na další frekvenční startér– jednoduše zasunutím do startéru DE1 a stiskem tlačítka „SET“ (nastavit). Tato funkce zjednodušuje a urychluje při sériové výrobě přejímky a výměnu zařízení v případě závady.

Společnost Eaton též uživatelům nabízí, jako alternativu k nastavení parametrů a ovládání startérů DE1, externí klávesnice s LED, nebo OLED displeji. Tyto prvky jsou již známé z produktové řady PowerXL. V nabídce je rovněž komunikační zástrčka pro Bluetooth komunikaci určená k jednoduchému kopírování parametrů z jednoho startéru na druhý. Jako všechny prvky produktové řady PowerXL je i startér DE1 kompatibilní s Eaton softwarem „drivesConnect“. Tento software a klávesnice umožňuje kombinovat do jedné ovládací sítě až 63 zařízení (DE1, DC1, DA1) a centrálně je ovládat a konfigurovat jejich parametry jako uzly na síti. Startér DE1 se standardně dodává s rozhraním ModBus a lze jej rovněž přímo integrovat do inovačního komunikačního systému SmartWire-DT.

 

Fotogalerie
Diskuse k obsahu
Příspěvků (0)  |  Uživatelů (0)  |  Poslední (prázdné)

Nejsou žádné příspěvky k tomuto článku. Buďte první!

Pro přidání příspěvku do diskuse musíte být přihlášeni. Nevhodné, nebo vulgární příspěvky budou redakcí odstraněny.
Vložit nový příspěvek

Vývoj a správa prezentace NAUSUS